17 ژانویه 2024- یافته های فاز دوم یک کارآزمایی بالینی بهبود کاهش وزن و کنترل بهتر قند خون را با استفاده از مازدوتاید در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 نشان داد. پروفایل عوارض جانبی این دارو مشابه با آگونیست های گیرنده GLP-1 است.Mazdutide ، که با دوز یک بار در هفته استفاده می شود، یک آگونیست دوگانه ی پپتید 1 شبه گلوکاگون و گیرنده ی گلوکاگون است.

این مطالعه بیان کرد که دوز مازدوتاید تا 6 میلی گرم به طور کلی بی خطر است و کاهش معنی دار بالینی در وزن بدن و HbA1c را در بیماران چینی مبتلا به دیابت نوع 2 (T2D) نشان داد. این مطالعه در 9 نوامبر 2023 به صورت آنلاین در Diabetes Care منتشر شد.

محققان گزارش دادند که «درمان با مازدوتاید با کاهش وزن بدن نسبت به دارونما تا 5.7 درصد و کاهشHbA1c  تا 1.7 درصد همراه بود». مزدوتاید با عوارض جانبی گوارشی و هیپوگلایسمی (10.0%) همراه بود.

آگونیست های گیرنده ی پپتید 1 شبه گلوکاگون (GLP-1) همراه با داروهای خوراکی ضد دیابت، به رسیدن به اهداف مطلوب هموگلوبین گلیکوزیله(HbA1c)، محافظت از قلب و عروق و بهبود پارامترهای متابولیک متعدد در بیماران مبتلا بهدیابت نوع 2 کمک کرده اند. با این حال، به دلیل اثر متقابل بالقوه گلوکاگون و GLP-1 بر کاهش گلوکز، اعتقاد بر این است که قدرت آگونیست های دوگانه گیرندهGLP-1  و گلوکاگون تا حد زیادی به رفع استئاتوهپاتیت غیر الکلی و کاهش وزن بدن محدود می شود.

مازدوتاید(IBI362یا LY3305677)، یک آنالوگ پپتیدی مصنوعی از اکسینتومودولین پستانداران و یک آگونیست گیرنده GLP-1 و گلوکاگون است که یک بار در هفته استفاده می شود. مطالعات قبلی نشان داده است که مازدوتاید به خوبی قابل تحمل است و دارای عوارض جانبی گوارشی است که اغلب گزارش شده است. دکتر  Wenying Yangو همکارانش از بخش غدد درون ریز، بیمارستان دوستی چین و ژاپن، در پکن، فاز 2یک کارآزمایی دوسوکور، تصادفی و کنترل شده با دارونما را برای ارزیابی ایمنی و اثربخشی mazdutide در بیماران چینی مبتلا به دیابت نوع 2 انجام دادند.

این مطالعه شامل بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 2 بود که قند خون آنها با ورزش و رژیم غذایی به تنهایی یا با متفورمین بخوبی کنترل نشده بود(هموگلوبین گلیکوزیله 7 تا 10.5 % ، معادل 53 تا 91 میلی مول بر مول). آنها به طور تصادفی در گروه هایی برای دریافت 3 میلی گرم مازدوتاید(51 نفر)، 4.5میلی گرم مازدوتاید(49 نفر)، 6میلی گرم مازدوتاید(49 نفر)، 1.5میلی گرمدولاگلوتاید برچسب باز(50 نفر)، یا دارونما(51 نفر) به صورت تزریق زیر جلدی به مدت 20 هفته اختصاص داده شدند. پیامد اولیه این مطالعه تغییر در HbA1c از ابتدا تا هفته ی بیستم بود.

یافته های این مطالعه به شرح زیر بود:

· میانگین تغییرات HbA1c از ابتدای مطالعه تا هفته ی بیستم از 1.41-٪ تا 1.67-٪ با مازدوتاید (1.35-٪ با دولاگلوتاید، و 0.03٪ با دارونما) متغیر بود.

· میانگین درصد تغییرات در وزن بدن از ابتدای مطالعه تا هفته ی بیستم وابسته به دوز و تا 7.1-٪ با مازدوتاید ثبت شد(2.7-٪ با دولاگلوتاید، و 1.4-٪ با دارونما).

· در هفته ی بیستم، شرکت‌کنندگانی که مازدوتاید دریافت می‌کردند به احتمال بیشتری به اهدافHbA1c  کمتر از 7.0% (53 میلی مول در مول) و کمتر یا مساوی با 6.5% (48 میلی مول در مول) و کاهش وزن بدن از سطح پایه بین ≥ 5% و ≤ 10% در مقایسه با شرکت کنندگان تحت درمان با دارونما رسیدند.

· شایع ترین عوارض جانبی مازدوتاید شامل اسهال (36%)، کاهش اشتها (29%)، استفراغ (14%)، حالت تهوع (23%) و کاهش قند خون (10% [8% با دارونما]) بود.

در فاز دوم این کارآزمایی در بیماران چینی مبتلا به دیابت نوع 2، درمان 20 هفته‌ای با مازدوتاید کنترل قند خون معنی‌دار بالینی، بهبود در عوامل خطر متابولیک قلبی متعدد، کاهش وزن بدن وابسته به دوز، همراه با مشخصات کلی ایمنی و تحمل مطلوب را نشان داد.

محققان نتیجه گیری کردند که "این یافته ها شواهد مهمی را ارائه می دهد که از قدرت آگونیست های دوگانه گیرنده GLP-1 و گلوکاگون در درمان دیابت نوع 2 و اختلالات متابولیک مرتبط حمایت می کند."

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/mazdutide-promising-glp-1-and-glucagon-receptor-dual-agonist-for-treating-type-2-diabetes-phase-2-trial-123180